جزوه نویس

فایل های آموزشی و خدمات ویراستاری و صفحه آرایی

ویراستاری فنی و صفحه‌آرایی کتاب در Word

ویراستاری‌فنی کتاب یکی از امور مهم  قبل از چاپ یا تهیه فایل کتاب یا جزوات درسی و دیگر متون است. چنانچه بخواهید مطالب علمی و یا نوشته‌های  خود را ویراستاری کنید، حتما باید به نرم‌افزار ورد تسلط داشته باشید. ویراستاری‌فنی کتاب به همراه صفحه‌آرایی آن در نرم‌افزار ورد نیاز دارد شما به تمام فنون در ورد تسلط داشته باشید تا بتوانید مطالب علمی و آموزشی و یا متن‌ نوشته‌های خود را به صورت یک کتاب که دارای طرح جلد زیبا و مناسب بوده و یا فهرست‌بندی و صفحه‌آرایی درستی دارد به راحتی به اشتراک بگذارید. اگر قصد دارید  فایلی بی‌نقص و کامل از خودتان به اشتراک بگذارید مهم است کتاب یا فایل، ظاهر زیبا و مناسبی نسبت به متن، داشته‌باشد تا تأثیر کار شما را دوچندان کند و ارزش آموزش شما را بالا ببرد.

فایل آموزشی تایپ و ویراستاری

خدمات ویراستاری فنی کتاب و متون علمی شامل چه مواردی می‌شود؟

  • طراحی کاور یا جلد متن

  • طراحی صفحه شناسنامه کتاب در صورت نیاز

  • فصل‌بندی کتاب

  • ایجاد فهرست‌بندی اتومات

  • ایجاد پاورقی کتاب

  • تنظیم فاصله‌  و نیم‌فاصله‌ها

  • پاراگراف‌بندی

  • در صورت درخواست تنظیم در قطع‌های کتاب

  • شماره‌گذاری جدول‌ها و شکل‌ها

  • مرجع نویسی درون متنی

  • ایجاد سر‌صفحه و پا‌صفحه با توجه اصول ویراستاری کتاب

  • شماره‌گذاری صفحات طبق اصول شماره‌گذاری کتاب

قالب کتاب فارسی در ورد

تنظیم فاصله‌ها و نیم فاصله‌ها

یکی از موارد مهم در ویراستاری کتاب یا متون علمی و دانشگاهی، تنظیم فاصله‌ها و نیم‌فاصله‌ها است. برای مثال کلماتی مانند "می تواند، خوش حال، می شود، کتاب ها" شاید درست نوشته شده‌باشند اما به لحاظ فاصله بین کلمات کاملاً اشتباه هستند و در ویراستاری‌ادبی رعایت این فاصله‌ها بسیار با‌اهمیت است.

  • کلمات بالا باید اینچنین نوشته شوند:"می‌تواند، خوش‌حال، می‌شود، کتاب‌ها"
  • همچنین نوشتن می‌تواند در ویراستاری ادبی بهتر از نوشتن میتواند است یا کتابها به صورت کتاب‌ها نوشته شود درست‌تر است.

موارد دیگر استفاده ازعلامت‌های نقطه و کاما بعد از فعل یا کلمات است. بعد از گذاشتن نقطه و یا کاما باید یک فاصله ایجاد شود و کلمه بعدی تایپ شود. همانطور که می‌خوانید من در این محتوا این موارد را رعایت کردم.
رعایت فاصله‌ها و نیم‌فاصله‌ها هم در تایپ کتاب و متون علمی اهمیت دارد و هم در تولید محتوا برای سایت‌ها بسیار مهم است.

برای رعایت این کار دو نرم افزار وجود ارد که با جستجو در اینترنت می‌توانید این نرم‌افزارها را بر روی برنامه ورد نصب کنید. مانند دو نرم‌افزار ویراستار و نوشتار، اما توصیه من این است خودتان در زمان تایپ و یا ویراستاری اگر حوصله و دقت بالایی دارید این کار را انجام دهید با یک راهکار ساده و مطمئن مانند فشردن Alt+0157 است که بر روی تمام سیستم ها اعمال می شود.

ویراستاری و صفحه آرایی در قطع‌های مختلف کتاب

تنظیم کتاب در قطع‌های مختلف یکی از خواسته‌های مشتری‌هایی است که می‌خواهند متن آن‌ها در سایز و قالب کتاب طراحی شود و اصولاً سه قطع مهم و کاربردی در کتاب، قطع‌های وزیری، رقعی و رحلی هستند.

  • قطع وزیری: در قطع وزیری اندازه صفحه 175*245 میلی‌متر است و اندازه متن 120*200 میلی‌متر در ورد است.  فاصله متن تا حاشیه صفحه‌ها نیز حاشیه از بالا 25 میلی‌متر و حاشیه از پایین 20 میلی‌متراست. حاشیه از چپ و راست 5/27 میلی‌متر و اندازه نهایی کتاب بعد ازچاپ، صحافی و برش 165*235 میلی‌مترمی‌شود.
  • قطع رقعی: اندازه صفحه در این قطع 150*220 میلی‌متر است و اندازه متن 100*175 میلی‌متر بوده. اندازه نهایی کتاب بعد ازچاپ، صحافی و برش 145*215 میلی‌متراست.
  • قطع رحلی: اندازه صفحه قطع رحلی 220 *295 میلی‌متر است و اندازه متن 170* 245 میلی‌متر بوده و اندازه نهایی کتاب بعد ازچاپ، صحافی و برش 215 *290 میلی‌متراست.

ویراستاری و صفحه ارایی در ورد

تایپ و صفحه‌آرایی کتاب در نرم افزار word

یکی دیگر از خدمات ما صفحه‌آرایی کتاب یا متون در ورد است. زیباسازی متن جذابیت فایل کتاب یا نوشته‌های شما را دوچندان خواهد کرد. استفاده از تصاویر مناسب یا کادربندی‌های طراحی شده و همچنین طراحی‌های خاصی از سرصفحه که بسیاری از مشتری‌ها که معلم هستند پیشنهاد می‌کنند، این‌که در متن فونت‌های متفاوتی به کار برده‌شود و یا عنوان‌ها طراحی شوند و بسیاری از موارد زیباسازی کتاب و متن که بخشی از آن به درخواست و سلیقه مشتری نیز بستگی دارد در صفحه‌آرایی‌کتاب انجام می‌شود.

برای مشاهده قالب ها و کاورهای کتاب و متون درسی و آموزشی کافیست سری به وبسایت فروشگاهی ما بزنید. ما قالب‌ها و کاورهای بسیاری را طراحی کرده ایم که می‌توانید به سادگی از آن ها استفاده کنید.

نوسنده محتوا و مدیر وبلاگ: لیلا واحد

برای سفارش پروژه لطفا فقط پیام دهید. از طریق پیام رسان های تلگرام، واتس اپ، روبیکا و بله به شماره زیر به سادگی پیام دهید و سفارش کار خود را ثبت کنید و تا پایان کار می توانید با پشتیبان در ارتباط باشید پس از اتمام فایل از طریق پیام رسان ارسال خواهد شد.
شماره سفارش پروژه: 09037933950
اینستاگرام: jozvenevis.ir@
(خدمات دانشجویی جزوه نویس)
مدیر وبسایت : خانم لیلا واحد
پیوندها
Designed By Erfan Powered by Bayan